ورزش های مفید برای سلامتی قلب

اگر در خانه یا باشگاه بدنسازی دوچرخه، استپ(پله ساز)، پاروزن، الیپتیک(شبیه دوچرخه ثابت) و یا تردمیل داشته باشید، می توانید بدون اینکه در معرض آب و هوای بد و یا آلودگی هوا قرار بگیرید، تمرین های تناسب اندام و ورزش های قلبی را انجام دهید.

● کاردیو ترینینگ (ورزش قلبی ) چیست؟

همان طور که از نامش پیداست، مربوط به فعالیت های ورزشی می شود که هدف نهایی آنها تقویت سیستم قلب و عروقی است.

معمولا این فعالیت ها در باشگاه های ورزشی توسط ماشین ها انجام می شوند. این کار باعث افزایش استقامت می شود. ضمناً عضلات قلب را تقویت و ماهیچه ای می کند و تنفس را بهبود می بخشد.

● مزایای کاردیو ترینینگ(ورزشهای قلبی )

▪ مصرف بالای انرژی:

برای انجام این فعالیت ها، بدن به مقدار زیادی انرژی نیازمند است، بنابراین مقدار زیادی چربی سوزانده می شود: حدود ۳۰۰ تا ۶۰۰ کیلو کالری در هر ساعت.

▪ اندامی ظریف:

به محض اینکه کربنات های بدن مصرف شوند، یعنی حدوداً پس از ۳۰ الی ۴۰ دقیقه اول (این زمان برای اشخاص متفاوت، متغیر است)، بدن از ذخیره های چربی برای تأمین انرژی مورد نیاز این فعالیت ها استفاده می کند. با یک برنامه ورزشی منظم ( ۲ الی ۳ بار در هفته و هر بار حداقل ۴۵ دقیقه) به تدریج اعضای اندام شما ظریف خواهند شد.)

▪ بدنی خوش فرم:

مطمئناً پاها در تمامی این تمرین ها فعالیت دارند. علاوه بر پا، بازوها، عضلات شکمی و پشت، خصوصاً در تمرینات مربوط به پاروزن و الیپتیک در کارند.

▪ فشار کم بر مفاصل:

در تمرین با دوچرخه و پاروزن، شما نشسته اید بنابراین اعضای پایینی مجبور نیستند فشار بالاتنه را تحمل کنند. هنگام کار با استپ و الیپتیک، وزن بدن بین دو پا تقسیم می شود. می توانید برای داشتن حرکات متفاوت، دستگاه های تمرینی تان را تغییر دهید.

▪ فعالیت هایی در دسترس همه:

چه تازه کار باشید چه ورزشکار حرفه ای، می توانید به تدریج سطوح تمرینی متفاوتی را با دستگاه های متفاوت انجام دهید.

▪ معایب این ورزشها :

ـ کسالت:

دویدن یا پاروزدن در یک جای ثابت، یکنواخت است. در تمرین های سالنی، برخلاف تمرین های استقامتی در هوای آزاد (دو، دوچرخه سواری، دو... ) مناظر تغییر نمی کنند.

- نداشتن برنامه منظم:

هنگامی که خودتان در خانه یا در باشگاه ورزش را شروع می کنید، آن طور که باید برنامه ندارید بنابراین روش نامناسبی را در پیش می گیرید... درنتیجه در معرض خستگی، درد پشت، کوفتگی قرار خواهید داشت. برای اجتناب از این مشکلات بهتر است حرکاتی مناسب همراه با ریتمی منظم انجام دهید.

-خطر افزایش حرارت بدن:

هنگامی که داخل یک محیط بسته بدون وزیدن کمترین نسیمی یا گردش هوا ورزش می کنید، یک خطر بزرگ در انتظار شماست: کمبود آب بدن!

● چند توصیه برای داشتن تمریناتی بهتر

خود را به بهترین شکل مجهز کنید:

کار با دستگاه شما را از داشتن کفشی متناسب، با کیفیت، راحت و ضربه گیر معاف نمی کند. همچنین، برای اجتناب از افزایش بیش از حد حرارت بدن لباس های نازک مانند تاپ با منافذ عبور هوا و یا از جنس لایکرا(لاکرا) بپوشید.

▪ تمرینات را با شادی انجام دهید:

با استفاده از یک موزیک و یا برنامه های تلویزیون، زمان سریع تر خواهد گذشت.

▪ قبل از ورزش،خودتان را گرم کنید:

اغلب دستگاه ها برنامه هایی برای گرم کردن دارند که شما می تونید از آنها استفاده کنید. در غیر این صورت قبل از رفتن روی دستگاه، خودتان حرکاتی برای گرم شدن انجام دهید.

▪ کار با دستگاه ها و وسایل ورزشی :

با این کار به عضله سازی و بهره گیری از ویژگی های یک دستگاه تنوع می دهید. استپر و الیپتیک باعث جریان خون در سیاهرگها و در نتیجه کاهش سلولیت (چربیهای بدن) و همچنین نیرو دادن و قوی کردن بازوها و عضلات شکم می شوند. ورزش دوچرخه نیز اگر با دقت و رعایت اصول انجام شود باعث حرکت صحیح مفاصل میشود.

▪ آب بنوشید:

فراموش نکنید که شما حرکاتی را در سالن انجام می دهید که برای وضعیت هوای آزاد در نظر گرفته شده اند. به طور منظم قبل، در حین و بعد از تمرین چند جرعه آب بنوشید.

▪ خستگیتان را بگیرید:

بعد از تمرین استراحت کنید، وگرنه دچار کوفتگی خواهید شد!





تاريخ : ۱۳٩۱/۱/٢٠ | ۱٢:٢٢ ‎ب.ظ | نویسنده : میربلوچزهی | نظرات ()
گرفتگی عروق قلب تا 70 درصد بدون علامت است

رییس چهارمین کنگره بین المللی قلب و عروق خاورمیانه گفت: گرفتگی عروق کرونر قلب تا 70 درصد هیچ گونه علامت و نشانه ظاهری همچون درد و تنگی نفس ندارد، اما این امر دلیل بر سلامتی فرد نیست بلکه مرحله نهفته بیماری قلبی است.

دکتر "محمد جواد زیبایی نژاد"  گفت: به منظور تشخیص بیماری های نهفته قلبی، باید تست های قلبی(تست ورزش و نوار قلب) انجام شود که این کار به خصوص در برخی مشاغل همچون خلبانی، باید از 40 سالگی به بعد انجام شود تا کوچکترین گرفتگی های عروق تشخیص داده شود.
زیبایی نژاد افزود: زمانی که گرفتگی عروق کرونر قلب به بالاتر از 70 درصد برسد علایم بیماری های قلبی شامل احساس درد، تنگی نفس، احساس فشار در قفسه سینه و سایر علایم ظاهری بروز پیدا می کند که عوامل خطری همچون آلودگی هوا، روند گرفتگی 70 درصدی عروق کرونر قلب را به 100 درصد می رساند و در نتیجه احتمال سکته قلبی را افزایش می دهد.

* آلودگی هوا و سکته قلبی

وی با بیان اینکه آلودگی هوا، اکسیژن رسانی به قلب و ریه را دچار اختلال و بیماری های قلبی و عروقی را تشدید می کند گفت: در کسانی که دچار 70درصد گرفتگی عروق و بیماری نهفته قلبی هستند آلودگی هوا با اکسیژن رسانی نامناسب به قلب، میزان گرفتگی عروق را به 90 تا 100 درصد می رساند و در نتیجه سکته های قلبی را سرعت می بخشد.

زیبایی نژاد اضافه کرد: با حذف عوامل خطر ساز همچون کنترل چربی، قند و فشار خون، عدم استعمال دخانیات ، تغذیه سالم و وارد کردن ورزش و تحرک به برنامه عادی روزانه می توان از تنگی 70 درصدی عروق قلب پیشگیری کرد.
رییس مرکز تحقیقات قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور شد: عواملی همچون چربی خون، دیابت، فشار خون و سیگار به مرور زمان به تنگ شدن عروق قلبی منجر می شود.

زیبایی نژاد با اشاره به اینکه سیگار و آلودگی هوا بروز بیماری های قلبی و سکته های قلبی را تسریع می کند گفت: بررسی های مختلف نشان داده است متوسط عمر افراد در مناطق آلوده تهران در مقایسه با نقاط دارای هوای پاک و مناطق روستایی کوتاهتر است.
رییس چهارمین کنگره بین المللی قلب و عروق خاورمیانه با بیان اینکه علاوه بر ژنتیک، مردان به علت اینکه بیشتر سیگار می کشند بیشتر دچار بیماری های قلبی و عروقی می شوند، گفت: تا 50 سالگی مردان بیشتر از زنان دچار سکته های قلبی می شوند، اما از سن 50 سال به بالا ریسک سکته های قلبی در مردان و زنان یکسان است.
زیبایی نژاد یادآور شد: در جوامع سیگاری خطر وقوع سکته های قلبی هم بیشتر است. در جوامع اروپایی حدود 10 سال است که به علت کم شدن مصرف دخانیات در مردان و در مقابل افزایش آن در زنان، میزان سکته های قلبی در مردان کمتر شده، اما در زنان به علت مصرف بیشتر سیگار سکته های قلبی بیشتر شده است.
* کاهش سن سکته های قلبی در ایران و خاورمیانه
رییس چهارمین کنگره بین المللی بیماری های قلبی و عروقی با اشاره به اینکه سکته قلبی زیر 55 سال سکته قلبی زودرس محسوب می شود گفت: سن وقوع سکته های قلبی در ایران و منطقه به سنین زیر 50 و 55 سالگی به خصوص در مردان رسیده است، این در حالیست که دوران میانسالی یعنی 55 تا 60 سالگی از نظر بازدهی ، بهترین عمر انسان محسوب می شود.
* مصرف خودسرانه دارو و بیماری قلبی
وی، با بیان اینکه هنوز ارتباط بین مصرف آنتی بیوتیک‌ها و عوارض آن بر روی سیستم قلب و عروق ثابت نشده است، گفت: از عوارض جانبی بسیاری از آنتی بیوتیک‌ها اثر نابجای آنها بر روی ماهیچه قلب است؛ از این رو مصرف خودسرانه داروها توصیه نمی‌شود.
رییس چهارمین کنگره بین المللی قلب وعروق خاورمیانه، از پرفشاری خون، افزایش چربی خون، دیابت، استعمال دخانیات، چاقی و بی تحرکی به عنوان عوامل خطرساز در بروز بیماری‌های قلب و عروق یاد کرد و افزود: هم اکنون بیش از 70 درصد بودجه درمان، پیشگیری و تشخیص دولت‌ها صرف بیماری‌های قلب و عروق می‌شود.

* ارتباط استرس و سکته قلبی
وی، استرس را عامل دیگری برای بروز سکته قلبی برشمرد و افزود: استرس‌ها از دو مسیر(کانال) میزان بروز بیماری‌های قلب و عروق را افزایش می‌دهند؛ به این صورت که در زمان استرس هورمون‌های شیمیایی نظیر اپی نفرین ترشح و باعث تنگی عروق قلب و تشدید آترواسکلروز و پرفشاری خون می‌شود. این در حالی است که استرس از مسیر دیگری باعث کاهش تحرک فعالیت‌ جسمی و ورزش هم می‌شود.
رییس چهارمین کنگره بین‌المللی قلب وعروق خاورمیانه، استرس را متفاوت از زندگی پرمشغله عنوان کرد و در تعریف استرس یادآور شد: در استرس میزان ضربان قلب و فشار خون افزایش می‌یابد.

* چاقی و بیماری قلبی
زیبایی نژاد، مهم‌ترین عامل پیشگیری از بروز بیماری‌های قلب و عروق را کاهش عوامل خطر ، همچون چاقی و اضافه وزن برشمرد و افزود: در پدیده چاقی، چربی و پلاکت در عروق کرونر رسوب می‌کند به همین علت باید در رژیم غذایی میزان مصرف چربی‌های اشباع شده به حداقل برسد و میزان مصرف چربی اشباع نشده افزایش یابد.
وی، چربی‌های اشباع شده را شامل دو نوع چربی حیوانی و نباتی (امحا و احشا حیوانات نظیر دل، جگر، کله پاچه، چربی گوشت قرمز) عنوان کرد و گفت: چربی‌های غیر اشباع در دو دسته از مواد غذایی نظیر انواع ماهی‌ها (امگا3) و انواع مغزها همچون پسته، آجیل یافت می‌شود.
رییس چهارمین کنگره بین‌المللی قلب وعروق خاورمیانه، چربی‌ها را سرمنشا بسیاری از هورمون‌های شیمیایی بدن عنوان کرد و افزود: باید موازنه خاصی بین چربی‌های اشباع شده و اشباع نشده برقرار شود.

وی با توصیه نسبت به مصرف ماهی به صورت دو بار در هفته گفت: مصرف ماهی و آبزیان در کاهش بروز سکته های قلبی نقش موثری دارد و مصرف قرص روغن ماهی جز در موارد خاصی که فرد نسبت به مصرف ماهی ها حساسیت دارد توصیه نمی شود.





تاريخ : ۱۳٩۱/۱/٢٠ | ۱٢:۱٠ ‎ب.ظ | نویسنده : میربلوچزهی | نظرات ()
.: Weblog Themes By BlackSkin :.